Websites in 2025: is jouw website future-proof?

Als je iemand urenlang in park Sonsbeek in Arnhem ziet zitten met een Macbook, fotocamera en een reep chocolade bij zich, zou het goed kunnen dat ik diegene ben. Webdesign is mijn passie en ik ontwerp het liefst op inspirerende plekken, zoals in parken en leuke cafés. Ik ben zo’n type die in de CSS-codes achter websites gaat kijken naar hoe ze zijn ontwikkeld. Oke, als ik dit nu opschrijf klinkt het wel heel stoffig, maar toch is het zo. Een vraag die al lang door mijn hoofd spookt is hoe websites eruit zullen zien in 2025. In dit artikel belicht ik relevante trends en schets ik verschillende toekomstscenario’s voor websites. Want wat is nou een future-proof website?

Big data

Er is een snelgroeiende beschikbaarheid aan data. Het slim koppelen van deze data aan personen om zo inzicht te krijgen in interesses, gedrag en behoeften wordt ook wel de trend ‘big data’ genoemd (Bruin, 2016). De afgelopen jaren zijn er ontzettend veel tools ontwikkeld die bedrijven helpen bij het vergaren van data. Op dit moment gebeurt dit op websites voornamelijk door het gebruik van cookies, waarmee persoonlijke informatie wordt opgeslagen en klanten specifieke informatie te zien krijgt op bepaalde websites. Toch is het voor kleine bedrijven moeilijk om alles te weten te komen over klanten, daarom wordt data vaak gedeeld met derden, zodat iedereen alles over (potentiele) klanten weet. Toch best een gek idee! Big data heeft wat weg van de ‘Uses and gratification-benadering’ van Katz, Blumler en Gurevitch (1974). Bij deze benadering staat volledige behoeftebevrediging van het actieve publiek centraal. Hierbij ligt de focus niet op de effecten van een medium, maar op het gebruik (Boer & Brennecke, 2009) Dit lijkt in zekere zin op de big data trend. Hierbij gaat het om het verzamelen van zoveel mogelijk informatie over een specifiek persoon, om in te spelen op optimale behoeftebevrediging. Deze bevrediging resulteert vaak in een actie van de klant op een website, zoals een aankoop, het delen van een pagina of het opnemen van contact.

Privacy

Mede door de opkomst van big data is privacy een veelvoorkomend gespreksonderwerp. Op 14 april 2016 zijn er nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens aangenomen door het Europees Parlement. Deze regels moeten in 2018 in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. Vanaf dit moment worden onder ‘persoonsgegevens’ ook bedrijfsgegevens verstaan. Dit houdt in dat openbare bedrijfsgegevens van websites niet mogen worden gebruikt voor koude acquisitie (Vlems, 2016). Daarnaast worden er beperkingen opgelegd voor het gebruik van emailadressen. Vanaf 2018 moeten klanten op websites verschillende opt-ins aanvinken voor de mate van het gebruik van hun e-mailadres. Als iemand zich bijvoorbeeld inschrijft voor een nieuwsbrief, mag je diegene niet meer automatisch andere content sturen die past bij hun buyer persona en websitegedrag. Naast deze nieuwe wetgeving wordt er veel over privacy gesproken in de media. Zo zaten schrijvers Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis van het boek ‘je hebt wél iets te verbergen’ onlangs aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. In dit boek wordt veelvuldig gesproken over de inbraak op onze privacy door een trend als big data (De wereld draait door, 2016).

Persoonlijke communicatie met klanten

Steven van Belleghem, één van Europa’s grootste gedachteleiders op het gebied van social media en digitale marketing, zegt: “Invest in symbols of extreme customer centricity” (Belleghem, 2015). Volgens van Belleghem draait alles om klantbeleving. Dit is natuurlijk niks nieuws, want daar draait het al een aantal jaren om. Het woord ‘extreme’ is hierbij onderscheidend. Bij extreme customer centricity gaat het erom dat een bedrijf constant werkt aan een innige relatie met elke klant, zodat deze relatie extreme vormen gaat aannemen. De basis van deze extreme vorm van klantrelaties is dat klanten plezier hebben, je geloven en worden verrast, bijvoorbeeld door een website. Op dit moment proberen bedrijven zo persoonlijk mogelijk te communiceren door kunstmatige intelligentie. Dit zijn bijvoorbeeld chatboots, zoals Siri van Apple en Allo van Google (Bruin, 2016). Een ander voorbeeld van huidige persoonlijke communicatie is de mogelijkheid voor klanten om direct te WhatsAppen met een bedrijf. Als we van Belleghem moeten geloven, neemt de vorm van persoonlijke communicatie over een aantal jaar extreme vormen aan en neemt de klant geen genoegen meer met kunstmatige intelligentie (Archer, 2014). Be real De hedendaagse klant is lang genoeg voor de gek gehouden. Kortingen van 0,01 cent, afgezaagde slogans en een overdosis aan Cialdini principes op websites zijn in de toekomst waarschijnlijk verleden tijd. De klant in 2016 kijkt sneller door slimme marketingtrucs heen. Het draait nu én in de toekomst om geloofwaardigheid, authenticiteit en vertrouwen. (Vlemmix, 2016) Het is niet genoeg als organisaties alleen maar transparant proberen te zijn op hun website. Ze moeten midden in de samenleving staan en zich bewust zijn dat de samenleving ook middenin alle organisaties staat (Logeion, 2015). “Authenticiteit is trouw blijven aan een origineel kernidee en daarbinnen de elementen van spontaniteit, originaliteit en menselijkheid bewaken” – Peter Vlemmix Een trend die bij kan dragen aan de authenticiteit van organisaties is contentmarketing. Deze trend geeft organisaties de mogelijkheid om op interactief en diepgaand te communiceren met klanten. Door de inzet van video’s, communities en relevante blogs op websites kunnen bedrijven zorgen voor vertrouwen en geloofwaardigheid.

Adaptive webdesign

Een aantal jaar geleden was responsive webdesign een upcoming trend. Natuurlijk is het nog steeds een trend, maar klanten kijken op dit moment wel raar op als een website zich niet vanzelf aanpast aan verschillende apparaten. Er kan worden gezegd dat responsive webdesign meer een soort vereiste is voor een goede website in 2016. Op dit moment is adaptive webdesign upcoming. Hierbij gaat het niet om de schermaanpassing, maar ook de aanpassing van content per apparaat (Doorn, 2016). Bijvoorbeeld: op een smartphone zie je een website met veel afbeeldingen en weinig tekst, terwijl je op een desktop uitgebreide artikelen ziet staan met veel tekst. Dit is vooral belangrijk bij apparaten als de Iwatch en Google Glass. Op deze apparaten heeft het weinig zin om ellelange teksten te weergeven, omdat het slecht leesbaar is. Hierbij zijn duidelijke knoppen, kleine afbeeldingen en een praktische indeling belangrijk. Uitdagingen voor websites in de toekomst De uitdagingen voor de websites van organisaties op basis van bovenstaande trends, is om mee te gaan met nieuwe technologieën rondom big data, om zodoende zoveel mogelijk klantgegevens te verschaffen. Daarnaast moet het privacy-issue in ogenschouw genomen worden, want dat bedrijven alles weten van een klant zal in de toekomst wel geaccepteerd worden, maar als al deze gegevens op straat komen te liggen, kan je bedrijf waarschijnlijk wel opdoeken. Organisaties moeten daarnaast authenticiteit hoog op het prioriteitenlijstje van communicatie hebben staan en meegaan met de trend rondom adaptive webdesign om mee te concurreren met de rest.

 

Bronnen

Archer, I. (2015). Customer centricity en de rol van marketing. Geraadpleegd op 17 november 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/customer-centricity-en-de-rol-van-marketing
Belleghem, S. van. Is jouw klantenstrategie future-proof? Leer van Netflix, Zalando en Samsung. Geraadpleegd op 17 november 2016, van https://www.frankwatching.com/archive/2016/05/23/is-jouw-klantenstrategie-future-proof-leer-vannetflix-zalando-samsung/
Bruin, N. de. (2016). Personalisatie, digital transformation & 3 andere online trends voor 2017. Geraadpleegd op 17 november 2016, van https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/05/personalisatie-digital-transformation-3-andereonline-trends-voor-2017/
Doorn, T. van. (2016). E-mail benchmarks: groei mobiel zet door, tijd voor adaptive design. Geraadpleegd op 17 november 2016, van https://www.frankwatching.com/archive/2016/01/26/e-mail-benchmarks-groei-mobiel-zet-door-tijdvoor-adaptive-design/
Kraaikamp, P. (2016, 14 november. Communicatie 2025 deel 1: trends en scenario’s [PowerPoint]. Geraadpleegd op 17 november 2016, van file:///Users/evadortmans/Downloads/Comm2025_toekomst_en_scenarios.pdf Logeion. (2015).
Logeion presenteert trends 2015-2016 voor vakgebied communicatie op C-day. Geraadpleegd op 17 november 2016, van http://www.logeion.nl/k/news/view/150816/102549/logeion-presenteert-trends-2015-2016-voorvakgebied-communicatie-op-c-day15.html
Minderaa, H. (Regisseur). (2016, 12 september). Boek ‘Je hebt wél iets te verbergen’. De wereld draait door. Amsterdam: VARA. Steven van Belleghem. (2015). Invest in symbols of extreme customer centricity. Geraadpleegd op 17 november 2016, van http://stevenvanbelleghem.com/blog/invest-in-symbols-of-extreme-customer-centricity
Vlemmix, P. (2016). Voorbij de bullshit detector is je content wel authenthiek genoeg? Geraadpleegd op 17 november 2016, van https://www.frankwatching.com/archive/2016/09/29/voorbij-de-bullshitdetector-is-je-content-wel-authentiek-genoeg/
Vlems, E. (2016). Privacywetgeving: beseffen marketeers en verkopers wel wat er op ze afkomt? Geraadpleegd op 17 november 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/privacywetgeving-beseffen-marketeers-en-verkopers-welwat-er-op-ze-af-komt[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.