Internet of Things (IoT): flop, hype of life-changing?

Vanuit werk de oven aanzetten? Of in de supermarkt even in je koelkast kijken of de eieren wel écht op zijn? Naar verwachting zijn er in 2020 enkele tientallen miljarden slimme apparaten en voorwerpen verbonden met internet. Deze ontwikkeling wordt ook wel ‘Internet of Things’ (IoT) genoemd (Kruijk, 2016). Wat zijn nou de voordelen van een wereld waarin bedrijven, machines en algoritmes kijken, denken én beslissen over ons dagelijks leven? En hoe staan consumenten hier tegenover?

Internet of Things in een notendop

Bij Internet of Things gaat het voornamelijk om alledaagse voorwerpen die verbonden worden met het internet, zoals koelkasten, ovens en auto’s. Het gaat hierbij echter niet alleen om fysieke voorwerpen, maar ook over dieren en planten die door middel van sensoren zijn verbonden met het internet (Kruijk, 2016). In de nieuwste IoS update van Apple is een ‘woning’ app geïntegreerd. In deze app kunnen alle ‘slimme’ apparaten in huis worden bediend. Deze app zou de groei van Internet of Things kunnen stimuleren, omdat het gemakkelijker voor consumenten wordt om in te spelen op de trend.

IoT voor consumenten

Op dit moment hebben veel consumenten de trend nog niet omarmd. Uit het onderzoek ‘What’s happening online’ van Ruigrok Netpanel blijkt dat de reden hiervoor voornamelijk een privacy-issue is. Ongeveer de helft van de Nederlanders (45%) geeft in het onderzoek aan het idee te hebben dat ze minder privacy hebben door de komst van internet. (Ruigrok, 2016). Dit is natuurlijk logisch, want het is algemeen bekend dat alle online activiteiten worden gemonitord. Internet of Things gaat hierin een stap verder. Het zou goed kunnen dat supermarkten inzicht krijgen in slimme koelkasten, waardoor ze kunnen inspelen op actuele behoeftes van consumenten. Hierdoor kunnen consumenten het gevoel krijgen dat ze de hele dag door gevolgd worden, ook als ze niet op het internet aan het surfen zijn. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren vooroplopen in de trend. Zij vallen volgens de Adoptiecurve van Rogers onder de ‘early adopters’ (Verhage, 2013). De 56+’ers, ook wel babyboomers genoemd, maken zich het meest zorgen over privacy (Ruigrok, 2016). Zij vallen op dit gebied onder de ‘laggards’ volgens Rogers.

Inzet van IoT voor bedrijven

Op dit moment maken bedrijven nog lang niet gebruik van alle mogelijkheden die deze trend kan bieden. (Kruijk, 2016). Met behulp van de informatie uit de slimme apparaten kunnen bedrijven preciezer inspelen op het gedrag en de behoeften van consumenten. Daarnaast kunnen er advertenties op maat getoond worden op basis van de specifieke gebruikersinformatie, waardoor marketing nóg gerichter kan worden uitgevoerd. Door: Eva Dortmans 13-10-2016 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Op dit moment staat het Internet of Things nog in de kinderschoenen voor de meeste bedrijven, maar er zijn uitzonderingen. Zo heeft Vodafone in de zomer van 2016 het smart-summer pakket ontwikkeld. Hierin is onder andere zwemkleding met UV-sensoren opgenomen, waardoor de blootstelling aan zonlicht gemeten kan worden. Via een app ontvangen gebruikers notificaties wanneer ze te lang in de zon hebben gezeten en wanneer het tijd is om zonnebrand te smeren (Manuputty, 2016). Naast zwemkleding heeft Vodafone ook een slimme koffer ontwikkeld, zodat reizigers de locatie van hun koffer precies kunnen zien. Een ander voorbeeld is de slimme container van de Gemeente Rotterdam. Door middel van een sensor wordt sinds 2015 continu gemeten hoe vol de stadscontainers zitten en wanneer ze geleegd moeten worden. Het resultaat van deze ontwikkeling is een daling in de kosten en minder vervoersbewegingen, wat een aantoonbaar positieve invloed heeft op het milieu (Rotterdam, z.d.).

Do’s & don’ts

Bedrijven die willen inspelen op deze trend moeten wel goed voorbereid zijn op een aantal haken en ogen. Zo kunnen slimme apparaten gehackt worden. Een gehackte computer is natuurlijk al erg vervelend, maar stel je eens voor dat je oven wordt gehackt en hierdoor brandschade ontstaat, of dat je thermostaat wordt gehackt waardoor je een torenhoge rekening krijgt aan het eind van de maand. Het is zaak dat bedrijven die willen inspelen op Internet of Things investeren in een goed, waterdicht systeem. De voorwaarde om consumenten te activeren om mee te gaan met Internet of Things is om de angst voor inbreuk op privacy weg te nemen, of in ieder geval te verminderen. Om dit te verwezenlijken is communicatie het sleutelbegrip. Communiceer met consumenten waarom je gegevens nodig hebt en wat er precies mee gedaan wordt. Benadruk bijvoorbeeld de financiële voordelen voor de consument. Daarnaast is het belangrijk om de veiligheid van het systeem te benadrukken, waardoor mensen minder bang zijn dat persoonlijke gegevens op straat komen te liggen.

Life-changing in de toekomst

Als je het doet, doe het dan goed. Dát schetst mijn visie op het Internet of Things. Ik denk dat bedrijven zich kunnen onderscheiden door in te spelen op deze trend. Er zijn op nu echter nog veel onderzoeken gaande rondom Internet of Things. Op dit moment is het dus alleen een succesvol instrument voor bedrijven als ze er 100% zeker van zijn dat het systeem waterdicht is. Daarnaast moet er eerst gedegen onderzoek worden gedaan om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van klanten om er zeker van te zijn dat er niet veel geld in iets wordt gestoken waar geen vraag naar is. Als beide zaken op orde zijn, ben ik van mening dat bedrijven veel profijt kunnen hebben bij de inzet van slimme apparaten. Ik denk dat het Internet of Things over 5 jaar enorm is doorontwikkeld en consumenten al snel gewend zijn aan het gemak dat het met zich meebrengt. Op dit moment zie ik IoT dus echt als een trend in ontwikkeling, maar ik ben ervan overtuigd dat het in de toekomst zeker life-changing zal zijn, zowel voor bedrijven als consumenten.

 

Bronnen:
Manuputty, C. (2016). Vodafone introduceert technologische musthaves met Smart Summer. Geraadpleegd op 11 oktober 2016, van http://www.adformatie.nl/nieuws/vodafoneintroduceert-technologische-musthaves-met-smartsummer
Verhage, B. (2013). Grondslagen van de marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
Kruijk, de T. (2016). Internet of Things, de consument is er (bijna) klaar voor. Geraadpleegd op 11 oktober 2016, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/internet-ofthings-de-consument-is-er-bijna-klaar-voor Rotterdam. (z.d.).
Vulgraadmeters voor containers. Geraadpleegd op 11 oktober 2016, van http://www.rotterdam.nl/project:vulgraadmetersvoorcontainers
Ruigrok Netpanel. (2016). What’s happening online. Gedownload op 11 oktober 2016, van http://onderzoek.netpanel.nl/jambo/stream/Whats_ Happening_Online_2016.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.