7 quick wins voor een perfecte homepage!

Regelmatig wordt mij de vraag gesteld welke elementen een goede homepage moet bevatten.  Daarom deel ik mijn 7 ‘quick-wins’ graag met jullie in deze blog!

1

Vertel niet te veel  

Veel bedrijven willen het liefst alles vertellen op een homepage. Dit is natuurlijk ook de pagina waarop bezoekers vaak binnenkomen op de website. Deze behoefte om te veel informatie te willen delen, resulteert vaak in grote lappen tekst en een enorm lange homepage.

Tip: maak gebruik van overzichtelijke kopjes,  maar leg hier nog niet te veel over uit. De klant krijgt op deze manier een goed idee van wat het bedrijf doet en gaat doorklikken als hij of zij geïnteresseerd is. Daarnaast ziet het er een stuk aantrekkelijker en leesbaarder uit!

Richt een goede footer in 

De footer is het gedeelte onderaan de homepage.Vrijwel alle homepages bevatten een footer, maar vaak is deze niet optimaal ingericht. Zo kom ik regelmatig Google Maps kaarten tegen die niet werken, footers met te veel informatie en footers die op een telefoon volledig wegvallen.

Tip: Test je footer op alle devices (telefoon, tablet en desktop). In sommige gevallen is het mooier om een aangepaste footer te maken per device, zodat de informatie goed naar voren komt. Zet sowieso altijd je contactgegevens in de footer.

2

3

Maak een overzichtelijk hoofdmenu  

Menu’s op homepages zijn ontzettend belangrijk. Het is vaak het eerste wat (potentiele) klanten te zien krijgen en daarom moet het direct uitnodigen om verder te gaan kijken. Tegenwoordig worden menu’s vaak volledig ingericht om een zo goed mogelijke positie te verwerven in Google zoekresultaten. Maar, als je die menu’s eens goed bekijkt zijn deze vaak totaal niet gebruiksvriendelijk. Goed scoren in Google is 1, maar bezoekers op je site houden en een goede uitstraling hebben is 2.

Tips:
-Zorg ervoor dat het menu zichtbaar blijft als een bezoeker naar beneden scrollt (ook wel een sticky header genoemd)
– Zet niet te veel pagina’s in je hoofdmenu, dit zorgt vaak voor verwarring
– Probeer een goede balans te vinden tussen SEO (Google) en gebruiksvriendelijkheid.

Zorg dat je logo goed naar voren komt  

Naast het hoofmenu is het bedrijfslogo een van de eerste dingen die klanten zien op een website. Daarom is het belangrijk dat het logo een goed formaat heeft, goed is uitgelijnd en op alle devices goed te zien is.

Tip: Exporteer het logo naar een .png bestand met transparante achtergrond. Hierdoor weet je zeker dat er geen blok achter het logo komt te staan.

4

5

Ontwerp een full-responsive website (belangrijk!) 

Dit is een heikelpunt voor veel bedrijven. Ontzettend veel bedrijven hebben nog geen website die is aangepast op verschillende devices, zoals tablets en telefoons. Zij hebben nog geen zogenoemde ‘responsive website’. Dit is wel super belangrijk, aangezien meer dan 38% van de Nederlanders websites bezoeken via hun smartphone. Sommige bedrijven hebben hier al wel stappen in gezet, maar gebruiken een automatische convertor, waarbij de bestaande desktop site automatisch wordt aangepast voor andere schermen. Het nadeel hiervan is dat veel elementen vaak niet goed werken, want ja, computers doen natuurlijk ook nog weleens wat niet goed. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je op een desktop een mooie, grote foto als slider wil hebben, maar dat deze op een telefoon niet het hele scherm hoeft in te nemen.

Tips: – Zorg ervoor dat de website specifiek wordt aangepast per device
– Hoe beter de site wordt weergegeven op telefoons en tablets, hoe beter je wordt weergegeven in Google
– Check in je google Analytics account hoeveel bezoekers er via een smartphone of tablet naar je website komen

SSl-certificaat  

Vooral voor webshops is het enorm belangrijk om een SSL beveiligingscertificaat te hebben. Dit is een certificaat waardoor de site als ‘veilig’ wordt gemarkeerd. Als je bijvoorbeeld inlogt bij je bank om te internetbankieren, zie je altijd een groen slotje bovenin staan, waardoor je weet dat het een veilig website is. Hier zit een SSL beveiligingscertificaat achter. Voor informatieve bedrijfswebsites is het ook goed om de website te beveiligen met een basis SSL verbinding, maar is het niet nodig om dit uit te breiden naar een groen slotje. Dit kost namelijk ook meer dan de basic beveiliging. Een leuke bijkomstigheid van een SSL certificaat is dat Google extra ‘punten’ geeft voor een veilig website met SSL certificaat, waardoor jouw site wellicht (nog) hoger in google verschijnt.

6

7

Houd je homepage up-to-date  

Niks is saaier dan een homepage die 10 jaar hetzelfde is. Daarom is het leuk om elementen in te bouwen die zo nu en dan worden vernieuwd. Bij webshops zijn dit vaak kortingen, nieuwe producten of uitgelichte producten. Bij websites voor bedrijven kan dit worden gedaan in de vorm van een nieuwsfeed, koppeling met social media of klantcases met foto’s.

En dat was 7! Een hele boel informatie, maar pik eruit wat voor jouw bedrijf nuttig is en wat op dit moment nog niet (goed) wordt ingezet. Wil je mijn visie op jouw homepage? Stuur je link door naar info@design-market.nl, dan werp ik vrijblijvend een professionele blik op jouw homepage!