6 tips voor een succesvolle nieuwsbrief

Uit het Nationaal E-mail onderzoek 2018 blijkt dat 94% van de Nederlanders nieuwsbrieven ontvangt. 72% van hen onderneemt daadwerkelijk regelmatig actie na het lezen van een nieuwsbrief. Dit kan in de vorm zijn van een aankoop in een webshop, het lezen van een blog of door contact te zoeken. Hieruit blijkt maar weer eens dat nieuwsbrieven erg effectief zijn om gericht te communiceren met je doelgroep.

Anno 2018 is het snel typen van een mailtje echter niet meer voldoende voor conversie. Door de toenemende informatiestroom waar iedereen mee te maken heeft, moet je het onderste uit de kan halen om op te vallen. In deze blog help ik je een eind op weg door mijn 6 gouden tips met je te delen.

1

Kies een goed programma

Er zijn talloze programma’s op de markt die je kan gebruiken voor je nieuwsbrief. De meest bekende is Mailchimp. Maar, heb je ook weleens gehoord van Mailerlite? Dit systeem is dé concurrent van Mailchimp en wat mij betreft echt de beste keuze.

Je kan qua vorm veel meer kanten op met Mailerlite. Waar Mailchimp werkt met vaste sjablonen met vaste blokken, is Mailerlite compleet vrij qua vormgeving. Ook merk ik steeds meer dat Mailchimp dingen gaat overnemen van Mailerlite, zoals het aanbieden van unieke landingspagina’s. Dit betekent dat je aan je nieuwsbrief een unieke landingspagina van je website kan koppelen, die alleen zichtbaar is voor nieuwsbrief ontvangers. Je kan zelf instellen wanneer de pagina offline moet worden gehaald. Ideaal voor e-mailmarketing.

2

Good design is good business

Zeg nou zelf, wie gaat er nou een nieuwsbrief lezen die niet om aan te gluren is? Niemand. Daarom is een mooi design een vereiste voor een succesvolle nieuwsbrief.

  1. Giet het ontwerp in je eigen huisstijl en zorg voor consistentie
  2. Gebruik kleuraccenten, maar maak er geen circus van
  3. Kijk op Pinterest voor sjablonen ter inspiratie
  4. Wissel af met mooie beelden en tekst
  5. Gebruik een mooi lettertype (Times new Roman is verboden)
  6. Investeer eenmalig in een mooi sjabloon
  7. Heb je weleens nagedacht om GIF’jes te gebruiken in je nieuwsbrief? Een leuke dynamische toevoeging en helemaal hot & happening!

3

Kies een goede titel

Het eerste wat ontvangers zien is de titel van je nieuwsbrief. Dit maakt of kraakt de open-rate van je mail. Hierbij 6 tips voor een pakkende titel.

  1. Stel een vraag: Doe jij al mee met [actie]?
  2. Gebruik een getal: 5 redenen om nu te starten met sporten
  3. Geef iets weg: Gratis e-book speciaal voor jou
  4. Creëer urgentie: Nog 12 plekken over voor [evenement]
  5. Communiceer een actie: Profiteer nu van het Black Friday weekend

4

Mobile first

55% van alle nieuwsbrieven wordt op smartphones geopend (Nationaal Email Onderzoek 2018). Dit betekent dus dat je nieuwsbrief er perfect uit moet zien op alle apparaten. Zorg ervoor dat afbeeldingen niet te breed zijn en de lettergrootte goed is ingesteld. Belangrijk hierbij is: testen testen testen. Voor je een mail gaat versturen kan je een test mail sturen. Open de test mail op je desktop, tablet en telefoon en pas indien nodig dingen aan.

5

Verstuur op een goed moment

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de perfecte momenten om een nieuwsbrief te versturen. E-village doet jaarlijks een uitgebreid onderzoek naar e-mailmarketing. In onderstaand figuur is te zien wat in het onderzoek van 2018 naar voren kwam. Bron: E-village, 2018

6

Meten is weten

Nadat je nieuwsbrief is verstuurd, begint het eigenlijk pas. In elk nieuwsbrief systeem kan je je resultaten zien. Zo kan je onder andere zien hoeveel personen je nieuwsbrief hebben geopend, waar op is geklikt en op welk apparaat de nieuwsbrief is geopend. Deze informatie is enorm belangrijk voor de optimalisatie van je nieuwsbrieven. Voor klanten kijk ik altijd naar de resultaten, waarna ik aanpassingen formuleer voor verbetering. Bij de volgende nieuwsbrief verwerk ik de punten en ga ik opnieuw meten. Zodoende blijf je je nieuwsbrief constant optimaliseren en bedien je je doelgroep beter.

A/B testing
Een efficiënte manier om te meten is A/B testing. Hierbij verstuur je verschillende mails met verschillende onderwerpen op verschillende momenten. Na het versturen leg je de resultaten naast elkaar en kan je daar conclusies uit trekken. 

Google URL builder
Gebruik de URL builder van Google. Link deze met je Google Analytics account en krijg binnen no-time inzicht in nog meer conversie resultaten.

Wil je meer weten over de inzet van nieuwsbrieven binnen jouw marketingstrategie?

Tijd voor koffie!